Od nepaměti platí, že moudří lidé se nebojí říkat věci jednoduše, jasně a srozumitelně.

Tedy hned zpočátku – jednoduché neznamená primitivní, polovičaté, neúplné nebo černobílé. Jednoduché chápu jako jasné, přímočaré a logicky směřující k cíli. Patří k symptomům západní civilizace, že často preferuje složitá řešení, komplikované postupy mnohdy úplně zastírající povahu věci.

Dovolte vysvětlení – přímočaré a tím pádem jednoduché pojmenování neumožňuje vytáčky, neumožňuje právní kličky, neumožňuje schovávání se za rozhodnutí a odpovědnost někoho jiného. Jednoduchost paradoxně mnohdy vyžaduje odvahu, autenticitu, pravdomluvnost a často energetickou i volní náročnost. Koukněme pro příklad na to, jakou práci dá splnit jednoduchý pokyn rodinného lékaře doporučujícího zhubnout nějaký ten kilogram. Kolik lidé raději volí složitou cestu dalších vyšetření, odpovědnosti zbavujících pilulek či zázrak slibujících nápojů.

Totéž vidíme v ředitelském rybníce – místo jasného zlepšení podmínek práce ředitelů našich škol odstraněním zbytečné parazitní byrokracie jsou předkládána složitá až fantasmagorická řešení v podobě středního článku, regionálních vzdělávacích společenství rozhodujících o všem a o ničem, hlavně bez odpovědnosti, předražených projektů psaných pro potřeby autorů a projektových týmů, nikoli škol a jednotlivých dětí. Mnohé je jasně vidět i přes dokonalá PR.

Principy autentického vzdělávání, o nichž netřeba diskutovat, jsou srozumitelné právě pro svoji jednoduchost. Nastavujme si jasné a logické cíle, cestu srozumitelnou pedagogům, dětem i rodičům. V přicházejícím roce bude totiž společné zažití úspěchu v rámci školní práce tou nejlepší motivací.

Za Ředitelskou akademii přeji všem autentickým pedagogickým pracovníkům klidný školní rok, radost z práce i celého života. Každý den lze společně s našimi žáky prožít něco krásného, přitom jednoduchého a obyčejného. Lidský život se skládá právě z těch každodenních zážitků.